یزدفردا: اپل ظاهراً درحال مذاکره با فیفا است تا حق پخش مسابقات جدیدی را که به سبک جام جهانی برگزار خواهد شد، در اختیار بگیرد.

به گزارش یزدفردا: نیویورک تایمز می‌گوید اپل درحال مذاکره با فیفا است تا طی قراردادی احتمالاً به ارزش یک میلیارد دلار، حق پخش مسابقاتی تازه به سبک جام جهانی را که قرار است سال آینده در ایالات‌متحده آمریکا برگزار شود، به‌دست آورد. فدراسیون جهانی فوتبال ابتدا درنظر داشت بابت این قرارداد 4 میلیارد دلار دریافت کند، اما ارزش این قرارداد احتمالاً درنهایت یک‌چهارم این رقم باشد.

نیویورک تایمز به‌ نقل از سه منبع آگاه می‌گوید قرارداد اپل با فیفا احتمالاً تا پایان ماه جاری میلادی اعلام خواهد شد. هنوز مشخص نیست که حق پخش این مسابقات به‌طور انحصاری به اپل واگذار خواهد شد یا خیر، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، این اولین‌بار خواهد بود که فیفا در سطح جهانی وارد چنین قراردادی با یک شرکت می‌شود.

تلاش اپل برای کسب حق پخش مسابقات جدید فیفا

مسابقاتی که در این گزارش به آن اشاره شده است، رقابتی به سبک جام جهانی به‌ مدت یک ماه خواهد بود که برای نخستین‌بار در تابستان سال آینده در ایالات‌متحده میان تیم‌های برتر برگزار می‌شود. این مسابقات ظاهراً قرار بود اولین‌بار در سال 2021 در چین برگزار شود، اما همه‌گیری جهانی ویروس کرونا این برنامه را لغو کرد. اکنون گفته می‌شود که برنامه‌ریزی ضعیف و تأخیرهای مکرر باعث شده است تا اسپانسرها هم برای مشارکت در تأمین هزینه‌های آن دچار تردید شوند.

اگر اپل موفق به عقد این قرارداد شود، کوپرتینویی‌ها به دومین قرارداد بزرگ ورزشی خود دست خواهند یافت. این شرکت پیش‌تر برای پخش بازی‌های لیگ فوتبال MLS آمریکا قراردادی امضا کرده بود. اپل امیدوار است که این قراردادها بتوانند تعداد مشترکان سرویس اپل تی‌وی پلاس را افزایش دهند.

در گزارشی جداگانه از نشریه The Athletic گفته شده است که اپل همچنین درنظر دارد که بخشی از حق پخش مسابقات بسکتبال NBA را از فصل 2026-2025 به‌دست آورد. قراردادهای NBA معمولاً 10 ساله یا حتی طولانی‌تر هستند. آمازون، ESPN و گوگل/یوتوب نیز رقبای کوپرتینویی‌ها درزمینه دریافت حق پخش NBA محسوب می‌شوند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا